16 mei 2020

Hoe bereid je je voor op de Bikenight Challenge?

Foto: Wil Sleijpen

Hoewel de temperatuur niet boven de 4 graden uitkwam afgelopen weekend, waren er opvallend veel wielerrecreanten onderweg in en om Simpelveld. Bikkels! Menigeen haalt de racefiets pas in maart uit de garage, of als het kwik tot boven de 15 graden gestegen is.

Over een kleine vier maanden staat de Bike Night Challenge op het programma (16 mei). Hoe bereid je je op een unieke avond met 3 wedstrijddisciplines voor? We vroegen het aan Stan Bertram, voormalig eliterenner en tegenwoordig teammanager bij Maaslandster.

“De Bikenight Challenge is een wielerevenement dat uniek is in haar soort en vergt daardoor een specifieke voorbereiding. Om zo goed mogelijk aan de start te verschijnen heb ik wel een aantal tips voor de deelnemers.

Ten eerste is het natuurlijk heel belangrijk om een brede basis te leggen, hier zijn de wintermaanden uitermate geschikt voor. Dit houdt in dat er meerdere lange tochten gemaakt dienen te worden in een relatief rustig tempo! Je niet het snot voor ogen fietsen maar lekker ontspannen van de mooie omgeving genieten!

Ten tweede vergt de klimtijdrit een hele specifieke voorbereiding. Dit onderdeel zal voor de meeste deelnemers slechts 3 a 5 minuten duren. Een goede training hiervoor is een tocht van max 1,5 uur waarbij je probeert elke beklimming maximaal op te fietsen. Zorg ervoor dat je tussen de beklimmingen in heel rustig fietst om te herstellen van de stevige inspanning die je bergop hebt moeten leveren. De tijdrit is een dikke kilometer lang en grotendeels stijl bergop met maxima die de 16% aantikken. Als je niet gewend bent hier te knallen, doe dan niet te gek bergop wetende dat je hierna nog twee onderdelen moet afleggen. Geniet van het feit dat je een echte wedstrijd rijdt, met publiek en een volgauto, dit zijn jouw ‘five minutes of fame’!

De andere twee onderdelen, de koppelkoers en estafettekoers, zijn qua inspanning wat langer (15-45 minuten). Ter voorbereiding zou het goed zijn om iets langere blokken van 10-15 minuten stevig door te fietsen, bedoeling hiervan is dat je niet helemaal over de toeren gaat maar wel merkt dat je tegen de verzuring aanzit. 

De parcoursen voor de estafettekoers alsook de koppelkoers bevatten daarnaast ook een hoop bochten, waarna er elke keer weer versneld moet worden. Het is daarom goed om tijdens een trainingstocht na elke bocht even 10 seconden uit het zadel te gaan en flink aan te zetten, dit is een goede prikkel voor het lichaam richting de Bikenight Challenge. Kom vooral ook eens voor de wedstrijd naar Simpelveld en verken het parcours, dan weet je wat je te wachten staat.”

Heel veel succes met trainen en wij zien jou graag op zaterdag 16 mei aan het vertrek van de Bikenight Challenge met jouw fietsmaat(je)! 

Privacyverklaring | Gemaakt door Kazeko